Categorieën
Blog

De behoefte van Bas

Wij stellen graag iemand aan jullie voor, namelijk Bas. Bas is operationeel directeur van een groot bedrijf in de groenvoorziening. Naast de verkoop van alles waar groene vingers van gaan jeuken legt het bedrijf waar Bas werkt ook tuinen aan, zet het schuttingen, plaatst het tuinhuisjes, enzovoorts. Maar Bas heeft een probleem. Hij krijgt steeds meer werk op zijn bord en moeten dingen anders gaan aanpakken. Hij wil hiermee starten op het gebied van rapportages. Want, die maakt hij zelf.

Het is maandagmorgen. Bas is net terug van vakantie en staat bij de koffie automaat in de bedrijfshal een bakje zwarte smeerolie te tappen, zoals hij dat zelf noemt. Heerlijk, denkt hij, terwijl hij een vermengde geur van planten en koffie naar binnen zuigt. Zojuist is hij even langs de projectmanager gelopen om te vragen hoe het staat met de voortgang van de projecten. Gelukkig lopen de projecten op dit moment weer volgens plan. In de vakantie van Bas hebben zich echter wel wat issues voorgedaan. Zo werden bijvoorbeeld de goederen die nodig waren voor een groot project later geleverd dan verwacht. Met de extra manuren die vorige week op dit project zijn ingezet loopt de planning nu weer volgens plan. Gelukkig!

Met dit in zijn achterhoofd loopt Bas denkend naar zijn kantoor. Dit mag namelijk niet nog een keer gebeuren. Extra manuren die ingezet moeten worden op een project betekenen onderaan de streep een lagere marge. De opdrachten worden namelijk voor een aangenomen prijs uitgevoerd. Dus dat moet ten allen tijde voorkomen zien te worden.

Bas denkt hard na. Hebben wij wel de levertijden in beeld? Wat is het verschil in levertijd tussen bijvoorbeeld het hoogseizoen in het voorjaar en zomer en in het laagseizoen, de winter? Daar moet meer rekening mee gehouden worden. Ook wil Bas graag de financiële impact zien op projectniveau wanneer er bepaalde zaken anders lopen dan gepland. Op dit moment heeft hij geen inzicht op de geprognotiseerde marge per project en de gerealiseerde marge per project. Een verschillenanalyse kan inzicht geven of het vaker voor komt dat er later geleverd wordt, of dat er nog andere oorzaken zijn wanneer er minder marge wordt gerealiseerd dan in de prognose berekend was. Hier kan het bedrijf van leren, anticiperen en vervolgens de marge vergroten.

Leuk dat Bas dit allemaal wil weten, en ook terecht, maar dit betekent nog meer werk in het samenstellen van rapportages. En hij heeft het al zo druk. Het liefst zou Bas de rapportages volledig automatiseren. Dan heeft hij tenminste weer tijd voor dingen waar hij echt energie van krijgt, namelijk het aansturen van de operatie. En de juiste rapportages kunnen hier enorm mee helpen. Daar moet Bas verder mee aan de slag.