Categorieën
Klantverhalen

Lobeco Fire + Security

Business Intelligence als onderdeel van professionalisering

Lobeco Fire + Security B.V. is al meer dan 45 jaar één van de grootste onafhankelijke distributeurs in de Benelux van elektronische beveiligingsproducten op het gebied van inbraak-beveiliging, brandbeveiliging, camerasystemen en toegangscontrolesystemen. Lobeco ondersteunt haar producten en diensten met een 24/7 onderhoud en een service afdeling. Lobeco is bezig met een professionaliseringslag en werkt sinds kort met onze Business Intelligence oplossing. We gaan in gesprek met Eser Burhan, accountmanager bij Lobeco en eindgebruiker van de dashboards die wij ontwikkelt hebben in Microsoft Power BI.

Eser vertelt: “Wij begeleiden onze klanten met projecten, inbedrijfstelling, certificeren, opleiden, marketing, helpdesk en een snelle levering van producten uit voorraad. Door specialistische kennis, ervaring en innovatie zorgen we voor vooraanstaande richtlijnen en nieuwe producten in de Benelux op het gebied van onze productgroepen branddetectie, inbraakbeveiliging, cameratoezicht en toegangsbeheer. Jullie Business Intelligence dashboards liggen mooi in lijn met onze digitalisering en professionele uitstraling richting klanten. Ikzelf werk nu drie jaar bij Lobeco, maar ons bedrijf heeft 20 á 30 jaar gewerkt met handmatige rapportages en spreadsheets in Microsoft Excel en Multivers. Door jullie oplossing werken we nu met overzichtelijke dashboards die realtime inzicht geven en gekoppeld zijn aan onze bedrijfssoftware!”

Tijdwinst in het dagelijks gebruik en mobiele BI oplossing zorgt voor kennis

Eser is dagelijks en veelvuldig in contact met de klanten en partners van Lobeco. Het verschil dat Business Intelligence voor hem maakt, is het vereenvoudigen van de werkwijze en de tijdswinst die hij haalt uit het niet meer hoeven opstellen van handmatige rapportages in Excel. Eser vertelt: “Aan het einde van elke werkdag kijk ik op mijn BI dashboard en bestudeer ik de status van klanten waar ik contact mee heb gehad of ga hebben. Ik kan direct offertelijsten genereren. Dit ging voorheen handmatig en kostte teveel tijd. Hierdoor liet je deze werkzaamheden vaak schieten, voordat je met een klant in contact kwam. Door de data uit jullie BI oplossing ben ik volledig op de hoogte voordat ik in gesprek ga.” In samenwerking met onze Business Intelligence consultant Richard is het dashboard ook ‘mobile friendly’. “Doordat we jullie BI dashboard ook op onze mobiel kunnen raadplegen, is dit een mooie feature voor wanneer je dus nog snel even wat informatie wil opzoeken. Zo was ik laatst bij een klant en er ontstond een discussie over een openstaande levering. Voorheen kostte dit te veel tijd, omdat je naar je eigen administratie moest bellen of het handmatig moest opzoeken in Multivers. Nu keek ik direct op mijn mobiele BI dashboard en werd er direct duidelijkheid geschept voor beide partijen.” 

Een nauwe samenwerking en luisteren naar de behoeften is cruciaal

Vanuit Orange Insights proberen wij de klant zo goed mogelijk te ondersteunen en te luisteren waar de wensen en behoeften liggen. Bij Lobeco lag de wens aan het begin bij inzicht in klantgegevens, offertes en facturen. Nu zij een tijdje werken via dashboarding, ontstaan er nieuwe behoeften en ideeën om hun data nog beter te gebruiken. Eser is als accountmanager en eindgebruiker een belangrijke schakel in dit optimaliseringtraject. Hij vertelt over welke inzichten hij graag ook in de business intelligence oplossing opgenomen ziet worden: “Segmenteren op klantniveau en jaarhistorie zouden een mooie toevoeging kunnen zijn. Door inzichtelijk te maken wie je A-, B- en C klanten zijn en te vergelijken met voorgaande jaren, brengt dit heel goed de ontwikkeling van je klantbase in kaart. Zijn B- en C klanten ineens A klanten geworden? Verlies je omzet doordat een aantal A klanten ineens C klanten geworden zijn? Dit inzicht kan voor ons als accountmanagers het verschil maken.”