Categorieën
Blog

Hoe blijf ik in control?

U krijgt ongetwijfeld een periodiek overzicht waarin de financiële situatie van uw organisatie wordt afgetekend. Deze wordt bijvoorbeeld verzorgd door de controller binnen uw organisatie, door een administratie- / accountancykantoor of direct vanuit het ERP systeem. Bent u daarmee ‘in control’? 

De zomervakantie staat weer voor de deur, en het lijkt er op dat we weer eens wat verder weg kunnen. De vakantie kan vooraf nog wel wat stress geven. Er worden massaal lijstjes gemaakt met dingen die mee moeten op vakantie en zaken die vooraf nog geregeld moeten worden. De auto voor de zekerheid nog even naar de garage voor een beurt, de caravan van stal halen of de dakkoffer uit de spinnenwebben trekken. En ja, ook nog even precies kijken hoe we moeten rijden, hoe laat we weg moeten om de file voor te zijn en welke steden we het liefst vermijden op de route. En vooral niet vergeten een paar pakken hagelslag mee te nemen, want dat verkopen ze niet overal. Geen hagelslag = kinderen van slag. Anderen daarentegen gaan op de ‘bonnefooi’ op vakantie. Die pakken een dag van tevoren een tent in, wat kleding en gaan weg. Het ‘stressniveau’ is dus afhankelijk van het type persoon, en misschien ook wel aan het type vakantie. 

Zo is de definitie van ‘in control’ zijn per organisatie ook verschillend. Wanneer bent u als organisatie ‘in control’? Afhankelijk van het type organisatie waarin u actief bent verschilt de benodigde informatie om controle te hebben. Binnen een productieomgeving wordt op andere informatie gestuurd dan bijvoorbeeld een financieel dienstverlener. 

Het zien van kansen voor het verbeteren van operationele processen is belangrijk. Neem bijvoorbeeld het inkoopproces van een handelsonderneming. Weet u wanneer u welke hoeveelheid moet inkopen om: 

  1. Geen onnodig hoge voorraden te hoeven hanteren. Voorraden kosten immers geld; 
  1. Geen ‘nee’ te  hoeven verkopen of zelf lange levertijden hoeft te hanteren? 

Om antwoord te kunnen geven op deze vraag is het belangrijk dat er data beschikbaar is waarmee u deze berekeningen kunt maken, en die u vervolgens inzichtelijk kunt maken in een dashboard. De weg naar inzicht begint bij de registratie. Bij goede registratie bezit u een schat aan historische data, waarmee u een vergelijking kunt maken met het heden. Hierin kunt u trends ontdekken, en deze toepassen op de (nabije) toekomst.   

Naast dit voorbeeld zijn er natuurlijk nog meer voorbeelden te bedenken van processen waarop u grip wilt krijgen of waar u inzicht in wilt hebben. Dit helpt u en uw organisatie vooruit, en versnelt het nemen van beslissingen. Wij denken graag met u mee hoe u de prestaties van deze processen inzichtelijk kunnen maken, en welke rol business intelligence hierin speelt. 

Volgende keer: Leuk, zon dashboard! Maar wat kan ik ermee?